23. april 2009

Moderne ledelse

(Polfoto: Sara Galbiati)

Restaurant Noma på Christianshavn opnåede en top 3 placering, da det engelske fagblad Restaurant Magazine i mandags offentliggjorde "The worlds 50 best". Personligt har jeg desværre aldrig spist der (Der er for tiden mindst 4 måneders ventetid), men i efteråret så jeg en spændende dokumentarfilm om restauranten.

Dokumentarfilmen (ca. 45 min) kan ses her

Jeg kan huske jeg tænkte på Machiavellis "Fyrsten" da jeg så den. Machiavelli råder kort fortalt fyrsten til enten at være elsket eller frygtet. Hvis han absolut skal vælge, er det bedst at være frygtet - når blot man ikke er hadet, for det skaber opstand. Den elskede leder kan også opnå gode resultater, men kan alligevel risikere at hans folk falder ham i ryggen i modgangstider.

Jeg kan forstå, at der er filmet i mange måneder, og at den så er skåret ned til godt 3 kvarter. For at få den rette "vinkel", ryger nuancerne selvfølgelig, og Rene Redzepi, Nomas Chefkok, følte sig da også udsat for karaktermord.

Jeg ser klart Rene Redzepi som en frygtet chef, der skælder og smælder. Men også en chef der har fagligheden så tilpas meget i orden, at han kan tillade sig at kræve det umulige, hvis hans "tilbagemeldinger" er ligelidt fordelt blandt medarbejderne. Og at han går efter bolden og ikke manden. Det er hans stræben efter det ypperlige og organisationens mål der er udgangspunktet. Meget udansk, og helt i modstrid med moderne ledelsesteori med udgangspunkt i respekt og tillid, men det har tilsyneladende skabt ekstraordinære resultater.

Jeg tror jeg vil lægge al min krativitet i aftensmaden her til aften. Sublime præstationer inspirerer. Tillykke til Noma!

1 kommentar:

Anonym sagde ...

I'm really loving the theme/design of your weblog. Do you ever run into any browser compatibility problems? A small number of my blog audience have complained about my blog not working correctly in Explorer but looks great in Opera. Do you have any ideas to help fix this problem?

Here is my web page http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php