24. marts 2009

Nemt tjent chokolade


Selvom jeg har set uendelige mængder forbrugerprogrammer der anviser - og ligefrem opfordrer - forbrugere til at skærpe supermarkedernes egenkontrol af fødevarer ved at påvise for gamle vare, har jeg aldrig prøvet systemet af. Før nu.

Jeg var en tur i Kvickly og fandt et stykke culottesteg, hvor holdbarhedsdatoen var overskredet med 2 dage. Jeg tænkte at nu måtte det være, og spankulerede op til informationen med synderen. Spurgte hvad deres regler var på området. Straks og uden sure miner fik jeg en pose Twist som belønning. Ikke dårligt for 1½ minuts arbejde. Et øjeblik kiggede jeg mig tilbage og ud over Kvicklys 20.000 varenumre og overvejede hvor mange "poser Tvist" der mon lå gemt mellem hylderne?
I den næste tid vil jeg prøve at finde for gamle vare i andre supermarkedskæder i Søborg og omegn, og skrive om behandlingen er lige så god som i Kvickly. Ud over det er meget sjovt at sammenligne de enkelte kæder, synes jeg godt man kan forsvare min lille "kampagne" ud fra et argument om fødevaresundhed. Generelt finder jeg (lidt for tit) gamle fødevare, eller vare der løber ud samme dag. Der er en grund til at producenter og Førevarestyrelsen fastsætter "sidste holdbarhed". Eller måske har jeg bare set for meget rabatten?

Ingen kommentarer: